Hopp och Lek

Ett väldans hundliv

Lancashire Heeler – 8 dagar kvar

Lämna en kommentar

Framåt det bär med längtan i stegen

Framåt det bär med längtan i stegen

Tiden kryper fortfarande fram, nu är inte snigeln bara fast i Karlssons klister utan jag tror den är döende.

Jag har fördrivit tiden den här helgen genom att köpa lite mer leksaker till min valp och läst på om rasen. Valpen är ju av rasen Lancashire Heeler, en liten vallande hund från England. De är små, bara omkring 25 cm (tikar) till 30 cm (hanar), men det de inte har i storlek tar det igen med sin charm och personlighet.

Heelern är som hundtyp mycket gammal och som huvudsakligen används som boskapsdrivare. Det har funnits många lokala varianter av typen, där en av de varianterna var en korsning mellan corgi hundarna från Welsh tillsammans med manchesterterrier och fanns i Lancashire. Det var inte fören runt 1970-talet som man påbörjade en rasinventering och heelern blev tillslut erkänd som ras 1981.

Läser man i rasstandarden så står det att: ”Lancashire Heeler är en liten, stark, robust byggd och energisk arbetshund.” Jag tror att många heeler ägare kan instämma. Det är en ras som är tillgiven som ägare och som älskar att arbeta.Det hoppas jag även att min valp kommer vara. Hennes mamma år otroligt arbetsvillig som är med på allt med stort fokus.

Heelern är en mångsidig hund och en jätterolig tränings- och tävlingskamrat. Många använder rasen i agility och rallylydnad. Jag hoppas på att min lilla hund ska fatta lika stort tycke för agilityn som jag.

Nu har iallafall lite mer tid gått, snart så!

Författare: spegelnsreflektion

Jag är en glad och framåt tjej på 25 år som kommer från de norra delarna av Sverige. Jag bloggar om livet med hund, tips för hundskötsel och uppfostran, och även lite olika "gör-det-själv".

Kommentera

